Litteraturlinjer - maend-uden-kvinderTitel: Mænd uden kvinder

Forfatter: Haruki Murakami

Forlag: Klim

Sidetal: 210

Udgivelse: 2015

Blyantsbedømmelse: ✏️✏️✏️✏️✏️

Der er syv noveller i denne samling af fortællinger, og fællestrækket er her, at der for hver og en er tale om en mandlig fortæller, ja, og det er sikkert og vist, at de alle lever for sig selv, med ensomhed og et spørgsmål om identitet rungende i baghovedet.

Det er ligeledes kendetegnende, at de er fyldt med kærlighed, og det viser sig undervejs, at de alle på et eller andet tidspunkt har bakset med at få kærligheden til at ramme den rette person, og at det undertiden har betydet, at de har måttet lave om på sig selv.

Derfor stilles der skarpt på personlighed – ligesom det er tilfældet med Sumire fra Sputnik min elskede, som også undergår en forvandling med kærligheden som fortegn.

I den første novelle, ”Drive my car” er Kufuku hovedperson, som elsker sit job som skuespiller, idet han her har mulighed for at krybe ind i en skal og være en anden end sit sande jeg, ja, og spørgsmålet runger filosofisk; har man et sandt jeg?

I ”Det selvstændige organ” bliver den dygtige plastikkirurg Tokai voldsomt forelsket, men forelskelsen går ikke tilbage til ham, og han ender med at sørge og fjerne sig fra virkeligheden, og hjertet lider alvorligt derunder.

Vi går heldigvis ikke glip af et murakamisk mærkat, idet der i ”Kino” er en overskridelse fra den genkendelige verden til den magiske på færde. Her forsvinder katten først, og sidenhen kan Kino ikke finde hjem, førend han har været på en omsiggribende rejse, hvor målet er, at han evner at slippe sin tyngende erindring om sin skilsmisse.

Vi møder derudover en omvendt Samsa-fortælling, og Kafka er på det fineste fremskrevet. Det er et glimrende højdepunkt i denne samling. I ”Da Samsa blev forelsket” bliver hovedpersonen forelsket i en kvinde, og han forvandles til et menneske, altså en omvendt fortælling om Samsa, og på denne vis får Murakami takket Franz Kafka, der står som et litterært fyrtårn for Haruki Murakami. Ydermere giver det kolorit til en anden roman af Murakami – Kafka på stranden.

Et andet stort perspektiv må siges at være ”Sheherezade”, hvor Habara har sex med en midaldrende kvinde, og hvor denne seance er med til at udrulle et indre eventyr hos Habara, og han har svært ved at slippe det. Her vækkes historien om en niøje og dens glubske fremfærd under havoverfladen. Det er symbolsk og meget forbilledligt fortalt.

 

Andre Litteraturlinjer:

Yu Hua - Xu Sanguan - Litteratursiden