Litteraturlinjer - her-er-jeg

Titel: Her er jeg

Forfatter: Jonathan Safran Foer

Forlag: Tiderne Skifter

Sidetal: 651

Udgivelse: 2016

Blyantsbedømmelse: ✏️✏️✏️✏️

Jonathan Safran Foer er et meget velkendt ansigt i den litterære geografi. Hans romaner tårner sig op som monumentale mesterværker.

Alt bliver oplyst er et underværk med magiske indfald og en slægtshistorie, hvor grænser (geografiske såvel som visuelle) bliver brudt. Dette var Foers første fængende fortælling. Læs anmeldelse deraf her.

Ekstremt højt og utrolig tæt på (mundret titel!) tårner sig op som et gedigent gennembrud. Heri følger vi en særligt charmerende dreng, der så absolut i kølvandet af 9/11 søger efter sin far, efter mening. Det kan du læse videre om her.

Således blev Safran Foers navn mejslet ind enhver bogorms bevidsthed.

11 år er løbet, og atter er Jonathan romanaktuel og på manges læber.

Således er forventningerne herfra til hans tredje fiktionsfortælling tårnhøje. Her er jeg er den 6. september udkommet på forlaget Tiderne Skifter, og jeg takker allernådigst for eksemplaret.

Står forventninger mål med læseoplevelsen? Lad det være indgangsspørgsmålet.

Et kort rids af romanen:

Vi tumler direkte ind i en familie, der på Jonathan Franzensk vis er i opløsning.

Familien Bloch går for så vidt en lykkelig stund i møde, idet den ældste af deres tre sønner, Sam, står foran sin bar mitzvah. Dog har han i skolen ikke kunnet holde en særlig ytring inde, og det sætter på et overfladisk og indledende plan skred i sagerne. Forældrene, Julia og Jacob, tager sagen alvorligt, og sidenhen trækkes gulvtæppet i en fart væk under Julia – eksplicit erotiske beskeder på Jacobs telefon når hendes åsyn, og stenskredet er i fuld sving, mens hendes uddannelse som arkitekt ikke hjælper stort her, for et nyt, solidt hjem med lydtætte vægge kan hun ikke nå at stable på benene, inden store dele af deres israelske familie støder til med ønske om at se, hvordan Washington tager sig ud.

Disse erotiske sms’er er et glimrende krydderi på første del af romanen, idet de pludseligt bryder ind i selve handlingen og skaber en slags forstyrrende frækhed, som faktisk er ganske effektfuld. At der også i denne del vækkes flere virkelighedsperspektiver, er pirrende, i særdeleshed glimrende udtrykt når sønnen Sam trækker stikket fra sit virkelige liv og indlever sig – på godt og ondt og ganske energisk – i den virtuelle verden, i Other Life, hvor han – meget spændende – styrer sin avatar.

Når det er sagt, er det også herfra, det langsomt trækkes ud, og bogen mister sin indledningsvist stærke pondus, for langsomt rulles handlingens røde tråd helt fra Washington over (nødvendigvis, taget det jødiske islæt i betragtning) til Israel, hvor et veritabelt jordskred udfolder sig.

Det forstyrrer mig i min læsning – tråden bliver strakt for langt og et par steder er den desværre ved at briste. Det er netop i denne del, at der er ganske mange små indslag og megen dialog, og det har jeg svært ved at forbinde til den overordnede ramme.

Jeg kan udmærket følge med, men jeg er ikke ovenud begejstret over, at Bloch-familiens deroute skal afspejles i Israels krise – det har desværre en mislyd i mine ører, særligt fordi portrættet af en familie i direkte opløsning, på flere planer, er æggende og skæppeskøn (undskyld!) læsning.

For nu at mejsle det fast: Her er jeg glimrer i sit nærvær omkring familien Bloch, og de mange mekanismer, der her er på færde, er enormt tankevækkende at følge med i. Beskrivelserne er meget direkte og samtidig også med særlig dybde, og – ikke mindst – dialogerne er knivskarpe, ja, dem kan man undertiden skære sig på. Måske er det derfor, Sam trækker sig fra omverdenen.

Forventningerne var store, og det, synes jeg, ret beset var berettiget, taget Foers penneføring i nærmere øjesyn. Jeg ved med mig selv, at jeg gerne på sigt underholder mig med den forførende og interessante beskrivelse af Bloch-familiens opløsning, hvor der visseligt kan trækkes en tråd til Jonathan Franzen.

En tak til forlaget Tiderne Skifter for anmeldereksemplar.

 

Andre Litteraturlinjer:

Indlæg på bloggen om et helt livNocturne fra Chile - Roberto Bolaño - Litteraturlinjer.jpeg