Austers ansigter

Paul Auster - identitet og Brooklyn dårskab

New York, New York, New York.

Mr. Paul, hr. Auster, Paul Auster.

 

Han er elsket i Danmark og i Europa, mens han i hjemlandet ikke nyder samme anseelse. Han fortællinger er komplekse, sindrige og stimulerende.

Født i 1947 i Newark, New Jersey.

Auster vidste tidligt i sit liv, at han skulle lade pennen føre ham, ja, eller snarere skrivemaskinen. Han har i en lang periode opholdt sig i Paris, hvor han sugede til sig af dens strømninger og kulturmøder, hvilket man i Opfindelsen af Ensomhed kan læse om i overført forstand. Dette var værket, han slog sit navn fast med.

Han hæger om fordybelsen og om langsommeligheden. Han nægter at tage elektronikken ukritisk til sig, og derfor skriver han sine værker på sin Remington, særligt fordi han bryder sig gladeligt meget om den modstand, den giver ham, når han trykker tasterne ned – som om han overvejer hvert bogstav meget nøjere.

Han er i dag bosiddende i Brooklyn, sammen med Siri Hustvedt (hustru) og deres datter Sophie. Tidligere har han været gift med Lydia Davis.

Han skriver med en flydende energi, hvor han bevæger sig frit fabulerende fra det ene til det andet, undertiden vækkende tematik omkring identitet og ensomhed. Hvordan finder man sig selv i postmoderniteten, synes han at spørge med sine værker, og det med forbilleder som Henry David Thoreau, Edgar Allen Poe foruden Herman Melville (ham med hvalen) og Samuel Beckett.

De fleste kender ham for New York Trilogien, hvor emner som ensomhed og identitet (genkendelige markører for Auster) løber som en form for rød tråd.

Flere kender ham også for andre, og jeg vil slå et slag for, at man vender sig mod resten af hans forfatterskab og eksempelvis trækker Moon Palace ud derfra.

I Moon Palace møder vi unge Marco Stanley Fogg, som er ude på en ufrivillig dannelsesrejse i New York, hvor han hutler sig igennem tilværelsen med stor appetit på litteratur og ingen penge til andet end livets opretholdelse. Her møder han andre særlige eksistenser, som alle ubevidst skubber ham videre i byen, og han går langsomt dybere ind i sig selv og sit indre, hvor han begynder at forstå sin egen baggrund og historie en smule bedre.

Spørgsmålet er da, om han kan stole på sig selv og sine indfald. Marco vokser op hos sin onkel. Han har aldrig kendt sin far, og hans mor tabte tilværelsen i mødet med en bus på vejen. Victor (hans onkel) efterlader ham en klarinet og ikke mindre end 1492 bøger. Så kan han gå på opdagelse! Marco bliver derefter sekretær hos Thomas Effing, en blind herre. Marco skal skrive hans nekrolog, og det går under dette arbejde op for Marco, at sandheden er skrøbelig, for skal han slet og ret stole på Effings beretning, blot nedskrive, hvad der bliver ham fortalt, eller skal han kritisk redigere i det. Det viser sig, at Effing har en søn, han ikke taler med, og Marco lover at opsøge ham, når Effing stiller skoene. Det bliver et interessant møde for Marco.

Månen spiller en afgørende rolle i denne roman, og læseren kan være med til at få sat skik på sagerne – glæd dig!

Dernæst er vejen banet til omfavnelsen af New York Trilogien, hvor Auster i sandhed befæster sin position som fabulerende forfatter, der søsætter en altid spændende tematik omkring den sande identitet i et omskifteligt, moderne rum.

Auster holder et spejl op for sin samtid og i sine værker, hvorefter fikspunkter og faste forhold eroderer i en svimlende læseoplevelse.

Hvis du er parat, kan du med sikkerhedssele kaste dig ind i dette Austerske laboratorium og mærke eksperimenterne på egen krop.

Det er vanedannende.

 

Andre Litteraturlinjer:

Roberto Bolaño - magisk socialrealisme